GK skal levere ventilasjon til to stasjoner på nye Fornebubanen

30. oktober 2024
GK er tildelt ventilasjonsentreprisen i forbindelse med byggingen av stasjonene Fornebuporten og Flytårnet på nye Fornebubanen. Kontrakten mellom totalentreprenør HENT og GK er på 94 millioner.

Den nye Fornebubanen skal stå ferdig i 2029, og er en utvidelse av det eksisterende T-banenettverket, med seks nye stasjoner fra Majorstuen til Fornebu. Oslo kommune er byggherre på prosjektet som er den største T-baneutbyggingen på mange tiår. 
 
– Stasjonene på Fornebu; Fornebuporten og Flytårnet, er de første i utbyggingen. Dette er ikke et A4-prosjekt og vil kreve ingeniørkompetanse av oss i GK, sier divisjonsdirektør i GK Leif Øie, som er glad for at GK kan bidra når kollektivtilbudet til innbyggerne i Oslo og Bærum skal få et solid løft. 
 
Leveransene til GK består av ventilasjonsanlegg for normalventilasjon i arealer tilknyttet T-banestasjonene, i tillegg til en lang rekke vifter for avtrekk, trykksetting og brannventilasjon. 
 
– Stasjonene skal bygges under bakkenivå. Dette setter høye krav til HMS under byggefasen. I tillegg setter prosjektet litt andre krav til ventilasjon og brannsikkerhet, og innebærer blant annet at vi må ta i bruk spesialutstyr som sikrer nok luft. Her vil vi ha med oss gode utstyrsleverandører inn for å tilfredsstille kravene sier prosjektutvikler i GK, Håvard Pallin Grønning. 
 
Han mener at erfaringer fra lignende prosjekter som utbygging av Løren T-banestasjon og stasjonsutbygginger i forbindelse med Bybanen i Bergen vil bli viktig.  

Se også:

Holdeplass langs bybanen i Bergen
GK leverer til spektakulær holdeplass i Bergen
Les mer

Vant på erfaring og kompetanse

Kontrakten mellom GK og HENT ble signert 24. september 2024. Tilbudsleder i HENT, Marthe Hoff Klungerbo, forteller at GK ble valgt til å utføre ventilasjonsarbeidene på Fornebubanen K6 etter å ha utmerket seg i evalueringen av kriterier som tilbudt personell, referanser, pris og oppgaveforståelse.

– Selskapet har en solid erfaring fra tilsvarende prosjekter, noe som gjør dem til en pålitelig samarbeidspartner. Vi i HENT ser frem til et godt samarbeid med GK på dette spennende prosjektet, sier Klungerbo.

Flytårnet T-banestasjon på nye Fornebubanen. Illustrasjon: Mestres Wåge Arkitekter/Fornebubanen.
Flytårnet T-banestasjon på nye Fornebubanen. Illustrasjon: Mestres Wåge Arkitekter/Fornebubanen.

Fokus på brannsikkerhet 

Fornebuporten stasjon har antatt passasjermengde på 8 000 mens Flytårnet har 12 000. For å ivareta brannsikkerheten på stasjonene skal GK montere røykgassvifter som er opp mot tre meter i diameter og ved røykutvikling kan levere en luftmengde på cirka 300.000 m³/h per vifte.
 
– Til sammenligning er røykgassvifter i vanlige bygg opp mot en meter i diameter og leverer en brøkdel av luftmengden, sier Grønning. 
 
GK starter opp med sine arbeider på byggeplassen i løpet av andre kvartal i 2025. 
 
– Vi starter opp med montasjearbeider på Fornebuporten. Stasjonene skal stå klare i 2027, avslutter Grønning.

Referanser

Se våre referanser

Gjennom lang erfaring har vi opparbeidet bred og ettertraktet kompetanse.

Inne i limtre-dragerne blir det vedlikeholdsganger som sikrer adkomst til alt utstyr som monteres i taket.